年譜 |
年月日 | 備考 | |
1918.08.25 | アメリカ合衆国マサチューセッツ州ローレンスに生まれる。(Jennie and Samuel J. Bernstein) | |
1928 | フリーダ・カープ(Frieda Karp)に初めてピアノを学ぶ。 | |
1931 | ニューイングランド音楽院で、スーザン・ウィリアムズにピアノを学ぶ。 | |
1932 | Piano lessons with Heinrich Gebhand and his assistant, Helen G. Coates | |
1934 | ボストン・パブリック・スクール交響楽団のコンサートで、グリーグのピアノ協奏曲のソロをつとめる。 | |
1935 | Graduated Boston Latin School | |
1938.06.12 | first public performance as composer-pianist in his music for the Dance Nos. 1 & 2, Music for Two Pianos | |
1939 | ハーバード大学を卒業。自作の劇付随音楽を指揮して非公式ながら指揮者デビュー。 | |
1939.04.21 | first appearance as a conductor, leading his own incidental music to The Birds, at Harvard University | |
1939.06.22 | graduate Harvard, cum laude. Teachers:Edward A. Ballantine, elementary harminy; Edward B. Hill, orchestration; A.Tillman Merritt, harmony and counterpoint; Walter Piston, counterpoint and fugue | |
カーティス音楽院で、ピアノをイザベラ・ヴェンゲーロワ、指揮をフリッツ・ライナー、作曲をランドル・トンプソンに学ぶ。 | ||
1940 | タングルウッド音楽祭で、セルゲイ・クーセヴィツキーに学ぶ。バークシャー・ミュージック・センターで、リムスキー=コルサコフの「シェエラザード」を指揮したのが、フル編成のオーケストラの初めての指揮となる。 | |
1940.07.26 | while a student of Serge Koussevitzky, made first appearance as a symphonic conductor in Rimsky-Korsakoff's Scheherazade (mvts. II & IV), Berkshire Music Center Orchestra, Tanglewood, Lenox, Massachusetts | |
1941.05.03 | received diploma from Curtis Institute of Music. Teachers: Fritz Reiner, conducting; Isabelle Vengerova,piano; Randall Thompson, orchestration; Renee Longy, score reading | |
1943 | 交響曲(第一番)「エレミア」が、ニューヨーク音楽批評家サークル賞を受賞。ニューヨーク・フィルハーモニックの副指揮者に任命される。 | |
1943.08.25 | アウトゥーロ・ロジンスキーのもとで、ニューヨーク・フィルハーモニックの補助指揮者となる(43/44) appointed Assistant Conductor of the Philharmonic -Symphony Society of New York (New York Philharmonic) by Rodzinski |
|
1943 | 11月14日、急病のブルーノ・ワルターに代わってニューヨーク・フィルを指揮したカーネギー・ホールでのコンサートで、大成功を収めてデビューした。 debut with the New York Philharmonic, substituting for Bruno Walter in a program of Schumann's Manfred Overture, Rozsa's Theme, Variations and Finale, Strauss's Don Quixote, and Wagner's prelude to Die Meistersinger |
実況録音盤(NYフィル自主制作 Debut CD) |
1944 | 「ファンシー・フリー」、「オン・ザ・タウン」、「エレミア」交響曲初演。 | |
1944.01.28 | 交響曲第1番「エレミア」初演。ジェニー・トゥーレル(ソプラノ)、バーンスタイン指揮、ピッツバーグ交響楽団。 | |
1944.04.18 | 「ファンシー・フリー」初演。バーンスタイン指揮、ニューヨーク・バレーシアター管弦楽団。(メトロポリタン・オペラ・ハウス) | |
1944.12.28 | ミュージカルの第1作「オン・ザ・タウン」、ボストンで初演(12.13?) premiere of his On the Town, New York City, Max Goberman, conductor |
|
1945 | ニューヨーク・シティ交響楽団の音楽監督に就任(1947年まで在職)。 | |
1945.05.11 | premiere of his Hashkiveinu,Park Avenue Synagogue, New York City | |
1945.10.08 | began three-year directorship of the New York City Symphony | |
1946 | プラハで開催された「アメリカ音楽フェスティバル」で、プラハ・フィルハーモニーを指揮し、初めてヨーロッパにデビュー ロンドンでロンドン・フィルを、プラハの国際音楽祭でチェコ・フィルを指揮。 |
|
1946.02.13 | 「オン・ザ・タウン」〜3つのダンスエピソード初演。バーンスタイン指揮、サンフランシスコ交響楽団。(Civic Auditorium, San Francisco, California) | |
1946.05.15 | made his overseas debut with the Czech Philharmonic, Prague, conducting two concerts of American music at an international music festival, which included Barber's Second Essay, Harris's Third Symphony, Copland's El Salon Mexico, Bernstein's Jeremiah, and Gershwin's Rhapsody in Blue | 1946.10.24 | アメリカン・バレー・シアターで、バレー「ファクシミル」初演。振付ジェローム・ロビンス |
1947 | テル・アヴィヴにて、パレスチナ交響楽団(現イスラエル・フィル)を初めて指揮。 | |
1946.02.13 | 「ファクシミル」初演。バーンスタイン指揮、ロチェスターフィルハーモニック管弦楽団。(Vassar College, Poughkeepsie, NY) | |
1948 | イスラエル独立戦争のさなか、イスラエル・フィルを指揮。ローマで聖チェチーリア音楽院管弦楽団を指揮。 | |
1948.05.10 | led orchestra of 16 concertration camp survivors, the Judiszen Reprezentanc Orkester fur der Szeerit-Hapleitah, Landsburg, Germany | |
1948.10.2-28 | led the Israel Philharmonic Orchestra in concerts during the War of Independence | |
1949 | ボストン交響楽団を指揮して、メシアンの「トゥーランガリラ交響曲」を世界初演。 | |
1949.04.08 | 交響曲第2番「不安の時代」初演。(クーセヴィツキー指揮、ボストン交響楽団。ピアノ・ソロはバーンスタイン) | 実況録音番(ボストン交響楽団自主制作盤)放送は4.9 |
1950.02.27 | ニューヨークフィルとの最初の録音。交響曲第2番「不安の時代」、ルーカス・フォス(ピアノ) | S:SMK60558 |
1950.04.24 | premiere of his Peter Pan (songs, choruses,and incidental music), New York City | |
1951 | イスラエル・フィルのアメリカ・ツアーをクーセヴィツキーと分担して指揮。 | |
1951summer | バークシャー音楽センター指揮科とオーケストラの主任(〜1955.1954を除く)。ブラインディス大学でも教鞭をとる | |
1951.09.09 | チリ出身の女優・ピアニストのフェリシア・モンテアレグレと結婚。 | |
1951 | ブランダイス大学の指揮科の主任教授に就任(until 1954)、実質的に1956年まで継続。 | |
6月にクーセヴィツィーが亡くなると、タングルウッドの管弦楽と指揮の部門を引き継ぐ。 | ||
1952.06.12 | 一幕オペラ「タヒチ島の事件」初演(ブランデイス大学) | |
1952.09.08 | 女児誕生。 Jemie Anne Maria | |
1953.01.19 | 「ワンダフルタウン」初演。New York City, Lehman Engel, conductor | |
1953.07.01 | conducted "Slavic Program," Stadium Concert at Lewisohn Stadium, New York City. Works performed inckuded Prokofiev "Classical" Symphony, Lieutenant KIje Orchestral Suite, and Piano Concert No.3, and Dovrak Symphony No.9 ("From the New World") | |
1953.12 | マリア・カラスの求めで、アメリカ人として史上初めてミラノ・スカラ座へ招かれ、ケルビーニの「メディア」を指揮。 | |
1954.07.28 | On the Waterfront released by Columbia Pictures, starring Marlon Brando adn Eva Marie Saint, film score by Bernstein | |
1954.09.12 | プラトンによる「セレナード」ベネツィアで初演(バーンスタイン指揮、イスラエルフィルハーモニー、ヴァイオリン独奏アイザック・スターン) | |
1954.11.14 | CBSの「オムニバス」でベートーヴェンの交響曲第5番を解説・演奏し、テレビ放送初出演。 | |
1955.07.07 | 男児誕生。 Alexander Serge Leonard | |
1955.08.11 | 「波止場からの交響的組曲」を初演。バーンスタイン指揮、ボストン交響楽団(タングルウッド) | |
1955.11.17 | premiere of The Lark, New York City, incidental music by Bernstein; New York Pro Musica, Noah Greenberg, conductor | |
1956.04.02 | signed first contract with CBS television | |
1956.10.15 | ミトロプーロスとともにニューヨーク・フィルの首席指揮者を分担。 named one of two Principal Conductors (the other being Dimitri Mitropoulos) of the New York Philharmonic, the first American-born and -trained conductor to be so designated |
|
1956.12.01 | 歌劇「キャンディード」初演。New York City, Samuel Krachmalnick, conductor | |
1956.12.27 | schduled to conduct the New York Philharmonic for the first time since 1951 in four weeks of concerts featuring Beethoven's Symphony No.4, Handel's Messiah, Bartok's Music for Strings, Percussion and Celesta, Ravel's Piano Concerto in G (Bernstein), Haydn's Symphony No.102, Rachmaninoff's Piano Concerto No.2 (Brailowsky), Sibelius's Symphony No.5, Prokofiev's Violin Concerto No.2 (Stern), Vivaldi's Concerto for Strings, Cembalo, and Two Mandolins, Coupland's Short Symphony, Harris's Third Symphony, Beethoven's Piano Concerto No.2 (Gould), and Stravinsky's Firebird Suite. Two weeks prior to his scheduled appearance he stepped in to conduct for Guido Cantelli, who had recently died in a plane crash, leading the Orchestra in the same programs planned by Cantelli, including, Stravinsky's The song of the Nightingale and Hindemith's Symphony, Mathis der Maler | |
1957.01.26 | 「キャンディード」序曲初演。バーンスタイン指揮、ニューヨークフィル(カーネギーホール) | |
1957.09.26 | 「ウエスト・サイド・ストーリー」初演。Max Goberman指揮。 | |
1957.11.19 | アメリカに生まれ教育を受けた人間として初めて、ニューヨーク・フィルハーモニックの音楽監督に任命された。 | |
1957 | バーンスタインが残した多数のステレオ録音が、この時期から始まる。 | |
1958.01.02 | directed his first concert as co-Principal Conductor of the New York Philharmonic, performing Schumann's Manfred Overture, Strauss's Don Quixote, Ravel's La Valse, and as soloist in the "Western Hemisphere" premiere of Shostakovich's Second Piano Concert | |
1958.01.18 | ニューヨーク・フィルとCBSの共同製作による「青少年コンサート」開始。第1回は"What Does Music Mean?"。1972年までの間に53本の番組が制作され、数々の称賛を受けた。 | |
1958.04-06 | ニューヨーク・フィルとラテンアメリカを演奏旅行(ミトロプーロスとともに)。曲目:ラヴェル「ラ・ヴァルス」、ピアノ協奏曲ト長調(バーンスタイン)、メンデルスゾーン「交響曲第4番イタリア」、コープランド「交響曲第3番」、ハイドン「交響曲第104番」、ハリス「交響曲第3番」、ガーシュイン「パリのアメリカ人」、チャイコフスキー「交響曲第4番」、ブラームス「大学祝典序曲」、チャベス「シンフォニア・インディア」、W.シューマン「交響曲第6番」 | |
1958.09 | led The New York Philharmonic Fall Tour of the Eastern U.S. in five concerts, performing Berlioz's Roman Carnival Overture, Ives's Symphony No.2, Tchaikovsky's Symphony No.4, Beethoven's Symphony No.7 | |
1958.10.02 | commenced 1-year period as Music Director of the New York Philharmonic, conducting Berlioz's Roman carnival Overture, Schuman's American Festival Overture, Ives's Symphony No.2, and Beethoven's Symphony No.7. Initiated the New York Philharmonic Thursday Evening Preview talks and designed and tested new concert dress for the Orchestra musicians and conductor. Presented a Survey of American Music throughout the season, representing works from 23 composers | |
1958.11.30 | started a new television series geared towards adults, beginning with Beetheven's Ninth Symphony, which continued until 1962,with 14 more programs | |
1959.02.20 | founding of Amberson Enterprises, Inc., Bernstein's management company | |
1959.03.26-29 | conducted Handel's St. John Passion in the New York Philharmonic Handel Festival, commemorating the 200th Anniversary of his death | |
1959.08-09 | ニューヨーク・フィルとヨーロッパ及びソ連(当時)を演奏旅行。(with Thomas Schippers and Seymour Lipkin) conducting 36 of 50 concerts on a tour of 17 European and Near East countries, including five international festivals, and two weeks in the U. S. S. R. バーバー「第2のエッセー」、アイヴス「答えのない質問」、モーツアルト「ピアノ協奏曲ト長調K.453(バーンスタイン)、ブラームス「交響曲第1番」、ピストン「オーケストラのための協奏曲」、ベートーヴェン「三重協奏曲」(バーンスタイン、Varga, Corigliano)、交響曲第7番、レオノーレ序曲第3番、ショスタコーヴィチ「交響曲第5番」、コープランド「ビリー・ザ・キッド〜バレエ組曲」、ベルリオーズ「ローマの謝肉祭序曲」、ラヴェル「ら・ヴァルス」、ガーシュイン「ラプソディー・イン・ブルー」(バーンスタイン)、ストラヴィンスキー「春の祭典」、「火の鳥」組曲、 One of the concerts from Moscow was videotaped for American television with Bernstein demonstrating the similarities between the Russian and American people by comparing Copland's Ballet Suite from Billy the Kid with Shostakovich's Symphony No.7 "Leningrad." Boris Pasternak and Dmitri Shostakovich attended certain Moscow performances |
|
1959.11 | 最初の著書「音楽のよろこび」The Joy of Music刊行 | 「音楽のよろこび」 |
1960 | マーラーの生誕百周年に、ニューヨーク・フィルを指揮して先駆的な連続演奏会を行う。 | |
マーラーの交響曲全集の収録開始。シューマンの交響曲全集も録音。 | ||
1960.01-04 | New York Philharmonic Mahler Festival (36 concerts by Mitropoulos, Bernstein and Bruno Walter) commemorating the 100th Anniversary of Mahler's birth and the 50th Anniversary of his first season as Music Director of the New York Philharmonic | |
1960.03-04 | led the New York Philharmonic in a Pergolesi Festival combined with a survey entitled "Twentieth Century Problems in Music," which was divided into two parts: "The Search for Style" and "The Search for God." Works performed under "The Search for Style" were Pergolesi's Concertino for Strings, Stravinsky's Pulucinella Suite, Sibelius's Symphony No.7, Brahms'S Piano Concerto No.1, (Shure), and Mozart's Piano Concerto K.595 (Horszowski). Works performed under "The Search for God" were Pergolesi's Stabat Mater (Sarfaty, Addison), Bloch's Sacred Service, and Beethoven's Missa solemnis | |
1960.08-09 | led the New York Philharmonic on a seven-week tour visiting 21 cities in the Continental U.S., Vancouver,British Columbia, Honolulu, and West Berlin. ロッシーニ「セミラーミデ序曲」、フランク「交響曲ニ短調」、R.シュトラウス「ティル・オイレンシュピーゲルの愉快な悪戯」、ラヴェル「ダフニスとクロエ」組曲第2番、ドビュッシー夜想曲〜「雲、祭り」、チャイコフスキー「イタリア奇想曲」、「交響曲第5番」、ベルリオーズローマの謝肉祭序曲」、バルトーク「オーケストラのための協奏曲」、ベートーヴェン「ピアノ協奏曲第1番」(バーンスタイン)、バーンスタイン「キャンディード序曲」、ハリス「交響曲第3番」、コープランド「エル・サロンメヒコ」ストラヴィンスキー「火の鳥」組曲 | |
1960.09-11 | "Schumann and the Romantic Movement"シリーズを企画・指揮。シューマン「交響曲」全曲、チェロ協奏曲(ローズ)、リスト「ファウスト交響曲」、チャイコフスキー「フランチェスカ・ダ・リミニ」、ベルリオーズ「ベンベヌート・チェルリーニ」序曲、ベートーヴェン「レオノーレ」序曲第3番、ベートーヴェン「ピアノ協奏曲第1番(Carno)、ワーグナー「ジークフリート牧歌」、ウェーバー「オベロン」序曲。 | |
1961.01.19 | ジョン・F・ケネディ大統領就任式のための「ファンファーレ」初演。Washington, D.C. Nelson Riddle,conductor | |
1961.02.13 | 「ウエスト・サイド・ストーリー〜シンフォニック・ダンス」初演。ルーカス・フォス指揮ニューヨークフィル(カーネギーホール) | |
1961.03-04 | "Keys to the Twentieth Century"シリーズを企画・指揮。 ヒンデミット「弦と金管のための演奏会用音楽」、ストラヴィンスキー「詩篇交響曲」、ラヴェル「ダフニスとクロエ」(全曲)、バルトーク「弦楽器、打楽器とチェレスタのための音楽」、 ベートーヴェン「ピアノ協奏曲第4番」(グールド)、Ben Weber's Piano Concerto、シベリウス「交響曲第5番」、プロコフィエフ「交響曲第5番」、ハチャトリアン「ピアノ協奏曲」(Hollander) | |
1961.04-05 | ニューヨーク・フィルハーモニックと初来日 led the New York Philharmonic on a four-week tour, visiting a total of 14 cities in Alaska, Canada, the U.S., and for the New York Philharmonic's first time, Japan. Repertory included Mozart's Symphony No.39, Chavez's Symphonia India, Ravel'S Piano Concerto in G (Bernstein), La Valse, and Sheherazade (Tourel), Bernstein's Coverture to Candide and Jeremiah Symphony (tourel), Schumann's Symphony No.2, Tchaikovsky'S Francesca da Rimini, Berlioz's Roman Carnivel Overture, Brahms'S Symphony No.1, Beethoven's Symphony No.7, Harris's Third Symphony, Bartok's Music for Strings, Percussion and Celesta, Copland's El Salon Mexico, Hindemith's Concert Music for Strings and Brass, Ives's Symphony No.2, and The Unanswered Question, Berg's Three Orchestral Pieces, and Stravinsky's Rite of Spring |
|
1961.09 | led theNew York Philharmonic on a U.S. tour in four concerts, performing Roussel's Symphony No.3, Wagner's Five Wesendonck Songs and Brunnhilde's Immolation from Gotterdammerung (Farrell), Beethoven's Symphony No.5, Strauss'S Don Juan, and Ravel's Daphnis and Chloe, Suite No.2 | |
1961.09-11 | "The Gallic Approach"シリーズを企画・指揮。 ルーセル「交響曲第3番」、ベルリオーズ「クレオパトラ」(Tourel)、ベルリオーズ「イタリアのハロルド」(Lincer)、コープランド「アパラチアの春」、ラヴェル「ダフニスとクロエ」組曲第2番、チャイコフスキー「ピアノ協奏曲第1番」(Entremont)、ダイアモンド「交響曲第8番」、ドビュッシー「クラリネット狂詩曲」(Drucker)、ドビュッシー「海」、ストラヴィンスキー「カプリッチョ」(Lipkin)、ミヨー「コエフォール」、ハリス「交響曲第7番」、プーランク「2台のピアノと管弦楽のための協奏曲(Gold and Fizdale)、トムソン「The Seine at Night」、フォーレ「ピアノと管弦楽のためのバラード」、サンサーンス「ピアノ協奏曲第4番」(Casadesus)、メシアン「神の現存の三つの小典礼曲、ブロッホ「シェロモ」(Nelsova)、ファリャ「三角帽子から3つのダンス」 | |
1962 | ハイドンの作品を初めて録音。 | |
1962.02.28 | 女児誕生。 Nina Maria Felicia | |
1962.03-05 | "The Middle-Europe Tradition"を企画・指揮。ベートーヴェン「交響曲第4番」、ベートーヴェン「合唱幻想曲」、ベートーヴェン「ピアノ協奏曲第5番(R.Serkin) 、ブラームス「ピアノ協奏曲第1番(Gould)、ブラームス「交響曲第1,2番」、ハイドン「交響曲第82,83番」、マーラー「交響曲第1番」、ブルックナー「交響曲第9番」、ドヴォルザーク「新世界交響曲」、バッハ「マタイ受難曲」、モーツアルト「ヴァイオリン協奏曲第1番」(Stern)、ニールセン「交響曲第5番」 | |
1962.09.23 | ニューヨーク・フィルの本拠地を、カーネギー・ホールからリンカーン・センターへ移す。オープニングで、コープランドの「コノテーションズ」を初演。ベートーヴェン「ミサ・ソレムニス」〜グローリア、ヴォーン・ウィリアムズ「音楽へのセレナード」、マーラー「交響曲第8番」〜第1部 | 実況録音盤(米Col L2L1007) |
1962.10.27 | Bernstein conducts his 500th New York Philharmonic concert, performing Haydn's Symphony No.102, Etler's Concerto for Wind Quintet and Orchestra (composed 1960, U.S. premiere), and Brahms's Piano Concerto No.2 (Istomin). To mark the occasion, the President of the Philharmonic presented him with the first editions of four Beethoven Symphonies on behalf of the Society | |
1962.Autumn | 第二の著書「Bernstein's Young People's Concerts for Reading and Listening」出版 | 「青少年コンサート」 |
1963 | シューベルトの作品を初めて録音。 | |
1963.02 | led the New York Philharmonic in ten concerts on a tour of England and Florida. Works Performed included Dvorak's Symphony No.7, Ravel's Piano Concerto in G (Bernstein), Coupland's Connotations for Orchestra, and Elger's Cockaigne Overture | |
1963.春 | ニューヨーク・メトロポリタン・オペラにデビュー。ヴェルディの「ファルスタッフ」を指揮 | |
1963.08-09 | led the New York Philharmonic with Seiji ozawa on a transcontinental tour of the U.S., doing 17 concerts in 13cities. Repertory included Schuman's Symphony No.3, Lizst's Piano Concerto No.1 (Watts), Beethoven's Symphony No.5, Mendelssohn'S "Italian" Symphony, Debussy's "Iberia" from Images pour Orchestre, Tchaikovsky's Francesca da Rimini, Brahms's Academic Festival Overture and Symphony No.4, Stravinsky's Firebird Suite, and Berlioz's Roman Carnival Overture | |
1963.11.24 | led John F. Kennedy memorial televised concert with the New York Philharmonic, performing Mahler's Symphony No.2 ("Resurrection") | |
1963.12.10 | 交響曲第3番「カディッシュ」の初演。バーンスタイン指揮、イスラエルフィル、カメラータシンガース、アブラハム・カプラン合唱指揮、Hannah Rovina(朗読), Jennie Tourel(メゾソプラノ) | |
1964 | 1960年に始まったベートーヴェンとブラームスの交響曲全集録音完了。 | |
1964.01-02 | Bernstein presented a highly controversial, five-week series with the New York Philharmonic featuring avant-garde music within the groupings "New Orchestral Sounds," "The Jazz Trend," "The Electronic Influence," and "Music of Chance." Works performed were Xenakis's Pithoprakta, Ligeti's Atmospheres (U.S. premiere), Austin's Improvisations for Orchestra and Jazz Soloists, Wolpe's Symphony No.1 (world Premiere), Varese's Deserts for Non-String Orchestra and Tape, Cage's Atlas Eclipticalis , Feldman's ... Out of "Last Pieces, Brown's Available Forms No.2, and Improvisations by the Orchestra | |
1964.03.06 | ヴェルディの「ファルスタッフ」を指揮してメトロポリタン歌劇場でデビュー。 | |
1964-65 | Sabbatical from the New York | |
1965.07.15 | 「チチェスター詩篇」初演。オリジナル版(男声合唱のための)。チチェスター大寺院。John Bogart (boy alto), The Camerata Singers。バーンスタイン指揮ニューヨークフィル | |
1965 | 20世紀の交響曲作品を多数録音。 | |
1966 | 母校ハーバード大学の「マン・オブ・ザ・イヤー1966」に選ばれる。 | |
1966.11 | 第三の著書「音楽の無限の多様さ」The Infinite Variety of Musicを出版 | 「バーンスタイン 音楽を語る」 |
1966.春 | ウィーン国立歌劇場に初登場。フィッシャーディスカウを主役とする「ファルスタッフ」を指揮 | |
1966.09-10 | led the New York Philharmonic in nine concerts on a U.S. tour, Repertory included Beethoven's King Stephen Overture, Copland's Dance Symphony, Mahler's Symphony No.1, and Tchaikovsky's Romeo and Juliet | |
1967 | シベリウスとマーラーの交響曲全集完結。最後の曲目は、ともに交響曲第6番。 | |
1967.07.09 | conducted Israel Philharmonic Orchestra on Mt. Scopus to commemoratethe reuniting of Jerusalem after the Six Day War and appeared in the film Journey to Jerusalem. Among the pieces performed that day were the finale of Mahler's Symphony No.2 "Resurrection" (Tourel) and Mendelssohn's Violin Concerto (Stern) | |
1967.09 | led the New York Philharmonic in 16 concerts on a tour of nine cities in the U.S. and Canada. Repertory included Bernstein's Overture to Candide, Beethoven's Symphony No.8, Copland'S Inscape (world premiere, commissioned by the New York Philharmonic for its 125th Anniersary), Tchaikovsky's Symphony No.2, Mahler's Symphony No.4, and Ives's Symhony No.2 | |
1968.04 | ウィーン国立歌劇場で。R.シュトラウス「薔薇の騎士」を指揮(クリスタ・ルートヴィッヒ、ワルターベリー他) | |
1968.06.08 | ジョン・F・ケネディ追悼演奏会でニューヨーク・フィルを指揮して、マーラーの交響曲第5番のアダージェット(第4楽章)、ベルディ「レクイエム」を演奏。(St. Patrick's Cathedral) | |
1968.08-09 | ニューヨーク・フィルハーモニックとヨーロッパ、イスラエルへ演奏旅行 led a ten-week New York Philharmonic tour of 25 concerts in 18 cities and ten countries in the Middle East and Europe, including performances at six international festivals. Repertory included Haydn's Symphony No.87, Mahler's Symphony No.5, Harris's Third Symphony, Berlioz's Symphonie fantastique, Schuman's Symphony No.3, and Rossini's Overture to L'Italiana in Algeri |
|
1969.05.17 | ニューヨーク・フィルの音楽監督を退任。音楽監督としての最後のコンサート。終身桂冠指揮者の称号を受ける。 led last concert as Music Director of the New York Philharmonic, performing Mahler's Symphony No.3, after laving conducted 939 concerts with the Orchestra, more than any other conductor in its history. Gave 29 world premieres, 13 U.S. premieres, 13 New York City premieres, and led more than 40 works never before performed by the New York Philharmonic. Recieved lifetime title of Laureate Conductor |
|
1969.05.25 | ウィーン国立歌劇場100周年記念フェスティバルでベートーヴェンの「ミサ・ソレムニス」を指揮 | |
1970.08-09 | 大阪万国博に参加してニューヨークフィルハーモニックと来日 led the New York Philharmonic with Seiji Ozawa on a tour of Japan. Repertory included Mahler's Symphony No.9, Haydn's Symphony No.101 "Clock," Copland's Clarinet Concerto (Drucker), Berlioz's Symphonie fantastique, Beethoven's Egmont Overture, Symphony No.4, and Symphony No.5. The Orchestra and conductors made time for some baseball. |
|
1970 | 1958年に交響曲第4番出始めたチャイコフスキー交響曲全集の録音を完結。 | |
1970.秋 | ニューヨーク・メトロポリタン・オペラで「カヴァレリア・ルスティカーナ」を指揮 | |
1971.02,03 | ウィーンフィルとドイツ、イタリアへ演奏旅行 | |
1971.09.08 | ワシントン・ケネディ・センター開場式のために委嘱された「ミサ曲」初演。 John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Washington, D. C., opened with the premiere of his Mass, conductor Maurice Peress, director Gordon Davidson |
|
1971.12.15 | ニューヨーク・フィルとの通算1000回目の演奏会を指揮。マーラー:交響曲第2番「復活」(17日?) | |
1971 | ウィーンでR.シュトラウスの「薔薇の騎士」を録音。 | S:82DC328/30 |
1972 | ハーバード大学のチャールズ・エリオット・ノートン講座での6回の講義がテレビで放映される。 | |
1972.09 | ニューヨーク・メトロポリタン・オペラの新シーズンのオープニングに「カルメン」を指揮。平行してその全曲レコードを初めてグラモフォンに録音 | |
1973.06.25 | ウィーン・フェスティバルで「ミサ曲」のヨーロッパ初演 | |
1973.10.09 | delivered "The Unanswered Question," the first of six lectures as the Charles Eliot Norton Professor of Poetry at Harvard University | 「The Unanswered Question」 |
1973 | ヴァチカンで教皇パウロ4世のための演奏会でRAI管弦楽団を指揮。 | |
1974.05.15 | バレエ「ディバック」初演(ニューヨーク・シティー・バレエ) | |
1974.07 | クーセヴィツキー生誕100周年記念コンサート(ボストン交響楽団、タングルウッド) | |
1974.08-09 | ニューヨークフィルハーモニックと日本、東南アジア、オーストラリアへ演奏旅行 led the New York Philharmonic with Pierre Boulez on a Pacific tour, performing 18 concerts in New Zealand, Australia (with son Alexander), and Japan. Repertory included Mozart's Piano Concerto in C major, K.503 (Bernstein), Mahler's Symphony No.5, Beethoven's Symphony No.3, Stravinsky's Firebird Suite, and the premiere of his Dybbak Variations |
|
1975 | ハイドンの「ロンドン交響曲」全12曲の収録完結。 | |
1975 | コープランドの75歳記念演奏会で、ニューヨーク・フィルを指揮。 | |
1975.04.03,17 | led the New York Philharmonic in the U.S. premiere of his Dybbak Suites Nos. 1 and 2, respectively (new titles for Dybbak Valiations | |
1976 | アメリカ建国200年祭、合衆国の全州でアメリカ音楽のプログラムを指揮。 | |
1976.01.06 | アメリカ建国200年祭記念コンサート(ワシントン、ナショナル交響楽団) | |
1976.01 | ハーヴァード大学公開講座「答えのない質問」(全6回シリーズ、テレビ中継放送) | |
1976.05〜07 | アメリカ建国200年祭記念演奏旅行(ニューヨークフィルハーモニック、全米及びヨーロッパ) | |
1976 | 「ペンシルヴァニア・アヴェニュー1600番地」、ワシントンとブロードウェイで上演。 | |
1976.02.17-22 | the first festival of Bernstein's music, held at Butler University in Indianapolis, Indiana | |
1976.02 | his forth book published, The Unanswered Question (Harvard University Press) | |
1976.05-06 | led the New York Philharmonic with Andre Kostelanetz on a tour of the U.S. (Bicentennial Year), Great Britain, Europe, Scandinavia, and Russia, performing Bernstein'S Overture to Candide, Symphonic Dances fron 1600 Pennsylvania Avenue, Copland's Lincoln Portrait (narrated by William Warfield) and Thied Symphony, Garshwin's An American in Paris and Rhapsody in Blue (Bernstein), Harris's Third Symphony, Ives's The UUnanswered Question, Schuman's American Festival Overture, and Sousa's Stars and Stripes Forever | |
1976.10 | 国際アムネスティ基金協賛特別コンサート(ミュンヘン)。ドイツ・グラモフォンからライブ録音として発売済み | |
1977.10.11 | ムスティスラフ・ロストロポーヴィチのために作曲した”政治的序曲”「スラーヴァ」初演。ロストロポーヴィチ指揮、ナショナル交響楽団(ワシントンDC) | |
1977.01.19 | conducted at Inaugural Concert for President Jimmy Carter, Kennedy Center, Washington, D. C. | |
1977.03-04 | イスラエルでの最初の演奏会から30周年を記念して、バーンスタイン音楽祭開催。 Israel Philharmonic Orchestra presented a two-week nationwide festival of Bernstein's Music to celebrate the 30th anniversary of his first concerts with the orchestra |
|
1977.03-05 | ロンドン、ウィーン、パリでドイツ・グラモフォンのために録音(ストラヴィンスキー、ボイート、R.シュトラウス) | |
1977.08.16〜21 | オーストリアのオシアッハにおいて、第一回バーンスタイン・フェスティバル開催 | |
1977.09 | ウィーン・フィルハーモニー・コンサートを指揮(オール・ベートーヴェン・プログラム、グラモフォンにライブ録音) | |
1977.10.11 | 「ソングフェスト」初演。バーンスタイン指揮、ナショナル交響楽団。Clamma Dale, soprano; Rosalind Elias, mezzo-soprano; Nancy Williams, mezzo-soprano; Neil Rosenshein, tenor; John Reardon, baritone; Donald Gramm, bass-baritone(ケネディーセンター、ワシントンDC) | |
1978.01 | ウィーン国立歌劇場で「フィデリオ」の上演を指揮 | |
1978.02 | ウィーン国立歌劇場アンサンブルおよびウィーン・フィルハーモニーとともに、ミラノ・スカラ座創立200年祭に客演。「フィデリオ」、ベートーヴェン・コンサートを指揮 | |
1978.06.16 | 妻フェリシア・モンテアレグレ死去。 death of Felicia Montealegre Bernstein |
|
1978.08.25 | 60歳の誕生日。ロストロポーヴィチ指揮ワシントン・ナショナル交響楽団によるガラ・コンサート death of Felicia Montealegre Bernstein |
|
1979.06-07 | led the New York Philharmonic on a tour of the U.S., Japan, and Korea, performing Schumann's Symphony No.1 ("Spring"), Shostakovich's Symphony No.5, Haydn's Symphony No.104 ("London"), Druckman's Aureole, and Mahler's Symphony No.1 | |
1979.12 | 「ソングフェスト」、ジョン・ノイマイアー振付によるバレエとして初演。ハンブルク国立オペラ | |
1980 | 作曲に専念するため、演奏活動を中断 | |
1980.10.11 | premiere of his A Musical Toast, New York Philharmonic, Zubin Mehta, conductor | |
1980.11.14 | conducted Lincoln Portrait, with Copland as narrator, on Copland's 80th birthday, National Symphony Orchestra, Washington | |
1980.12.07 | received Kennedy Center Honor for Lifetime of Contributions to American Culture through the Performing Arts, Washington D. C. | |
1981 | アメリカン・アカデミー・オブ・アーツ・アンド・レターズの会員に選出され、最高の栄誉であるゴールド・メダルを授与される。 | |
1981.01〜11 | 「トリスタンとイゾルデ」全曲を、各幕ずつ3回にわたりバイエルン放送局テレビのためミュンヘンで録音 | |
1981.02.16 | 「ミサ曲」初演、ウィーン国立オペラ | |
1981.05.27 | 「ハリル」初演。バーンスタイン指揮、イスラエルフィル。ランパル(フルート)。マン・オーディトリアム、テル・アヴィブ | |
1981.12 | アメリカ芸術アカデミーの会員に選出 | |
1982 | 若い演奏家のためのロスアンジェルス・フィルハーモニック・インスティテュート設立に尽力。 | |
1983 | アルトゥール・ルービンシュタインのメモリアル・コンサートでピアニストとして演奏。 | |
1983.06.17 | ヒューストン・グランド・オペラ、ワシントン・ケネディ・センターおよびミラノ・スカラ座の3者共同委嘱作品「静かな場所」ヒューストンで初演 premiere of his A Quiet Place, (first version), Houston Grand Opera, John De Main, conductor |
|
1983.08.25 | Leonard Bernstein Day, Lawrence, Massachusetts, dedicated to nuclear disarmament, included parade, concert, and dedication of Leonard Bernstein Outdoor Theater in Heritage State Park | |
1983.10 | 65歳の誕生日を記念して、ローマ法王ヨハネス・パオロ二世よりヴァティカン勲章を与えられる | |
1983.12.31 | first New Year's Eve appearance at Cathedral of St. John the Divine, New York City, sperking on anti-nuclear and peace causes | |
1984.02 | ウィーン市より名誉リングを贈られる | |
1984.09.04-07 | recorded West Side Story for Deutsche Grammophonm, with Kiri Te Kanawa, Jose Carreras et al., and freelance orchestra, New York City | DG 415 253-2 |
1985.07-08 | 原子爆弾投下40周年の機会に、ECユース・オーケストラとともにアテネと広島へ「平和の旅」コンサート・ツアーを行う。 toured in a "Journey for Piece" program with European Community Youth Orchestra, (including his "Kaddish" Symphony) to Athens, Hiroshima (commemoration of 40th anniversary of Atomic Bombing), Budapest, and Vienna |
|
1986 | シュレスヴィヒ・ホルシュタイン音楽祭へ招かれる。最終日は、バーンスタインの音楽に捧げられ、英国王女臨席のもとバーンスタイン自身がロンドン交響楽団を指揮した。 | |
1986.08.05-15 | led the New York Philharmonic on U.S. tour performing his Candide Overture, Serenade for Violin (Dicterow) and Tchikovsky's Symphony No.6. Tour Stops include Los Angeles where Michael Jackson visited | |
1986.12.15 | led premiere of his Opening Prayer, New York Philharmonic, Carnegie Hall, celebrating the Hall's reopening after renovation | |
1988 | イスラエル・フィルハーモニックより、終身桂冠指揮者の称号を贈られる。(87.5?) | |
1988.04.21 | premiere of his Missa Bravis, Atlanta Symphony Orchestra and Chorus, conducted by Robert Shaw | |
1988.08.25-28 | Leonard Bernstein 70th Birthday celeblation, Tanglewood | |
1988.11.14 | New York Philharmonic celebration the 45th anniversary of Leonard Bernstein's debut, and Bernstein conducts an all-Bernstein program at Carnegie Hall | |
1989 | 12月に、ベルリンの壁の両側で、歴史に残る「ベルリン・セレブレーション・コンサート」を行い、2度の演奏会でベートーヴェンの交響曲第9番を指揮。 | 12.25実況録音盤DG 429 861-2 |
1989.04.24 | premiere of his Concerto for Orchestra, Israel Philharmonic Orchestra | |
1989.09.19-31 | last concerts with New York Philharmonic, performing Copland's Music for the Theatre, Connotations for Orchesra, Clarinet Concerto (Drucker), and El Salon Mexico, Tchaikovsky's Romeo and Juliet, Francesca da Rimini, and Symphony No.4 (with Stanley Drucker and Judith LeClair) | |
1989.11.15 | refused National Medal of Arts from President George Bush as a protest against revoked National Endowment of the Arts grant for a New York exhibit on AIDS | |
1989.12.23,25 | led Beethoven's Symphony No.9 with an international orchestra, Berlin Freedom Concert celebrating the fall of the Berlin Wall, first at the Philharmonic , formaerly West Berlin, and then at the Schauspielhaus, formerly East Berlin | |
1990.03.11 | conducted the Vienna Philharmonic Orchestra at Carnegie Hall, his last New York concert | |
1990.06.05 | conducted a performance of Beethoven's Symphony No.9 at the Prague Festival, Czech Philharmonic Orchestra. Established Bernstein Education Through the Arts Fund (BETA), a philanthropy dedicated to encouraging the love of learning through the performing arts | |
1990.08.14 | Last concerts, Tanglewood, including Copland's Third Symphony, Berkshire Music Center Orchestra | |
1990.08.19 | パシフィック・ミュージック・フェスティバルを日本で創設。帰国後の8月19日には、ボストン交響楽団を指揮してブリテンの「ピーター・グライムス」より「4つの海の間奏曲」とベートーヴェンの「交響曲第7番」を演奏したのが彼の最後の演奏会となった。 Koussevitzky Memorial Concert, Britten's "Four Sea Interludes" from Peter Grimes, his Arias e Barcarolles (Carl St. Clair, conductor) and Beethoven'S Symphony No.7, Boston Symphony Orchestra |
8.19実況録音盤(DG 431 768-2) |
1990.09.09 | announced retirement from public performances due to failing health | |
1990.10.14 | 10月14日、「アメリカの歴史上、最も豊かな才能に恵まれ、最も大きな成功を収めた音楽家の一人(ニューヨーク・タイムス)」レナード・バーンスタインは、ニューヨークで永眠した。 the death of Leonard Bernstein, 6:15 p.m., at his home, 1 West 72nd Street, New York City. Death due to cardiac arrest brought on by mesothelioma |
|
1990.10.16 | private funeral at his home, followed by interment at Green-Wood Cemetery, Brooklyn, New York City, organized by family and staff | |
1990.10.18,19,20,22 | New York Philharmonic pays tribute. Leonard Slatkin conducts the Orchestra in Bernstein's Overture to Candide, Serenade for violin and Orchestra (Dicterow), and Jeremiah Symphony (No.1) | |
1990.11.14 | "A Concert Remembering Lenny," Carnegie Hall | |
1990.12.13 | "Remembering Lenny," A Theater Tribute, Majestic Theater | |
1990.12.31 | "Remembering Leonard Bernstein," the 1990 New Year's Eve Concert for Peace, Cathedral of St.John the Divine | |
バーンスタイン・ロイヤル・エディションの解説書より ベートーヴェン「フィデリオ」(グラモフォン)の解説書より Bernstein Live の解説書より |
iwalin@n02.itscom.net 更新日 2010/5/9 |